بسم الله الرحمن الرحیم

قسم به  الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :

«العلم صید والکتابة قید» دانش شکار است و نگارش دام [آن] است

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

«القلب یتکل علی الکتابة »دل با نگارش مطمئن می شود

قیدوا العلم بالکتابة

در بند [خویش] بکشید دانش را با نگارش

 

زمانی در رسانه ها تبلیغات آموزش مجازی و تبلت های دانش آموزی فراوان دیده می شد ومسئولین هم غافل یا شاید جاهل اقدام به خرید وتشویق  آموزش ازطریق ابزارهای الکترونیکی کردند، شور و شوق زیادی دربرخی کارشناسان بی مغز ایجاد شد وشروع کردند در مورد مزایای استفاده آشکار از اسناد دیجیتال در برابر اسناد کاغذی صحبت وسخنرانی کردن وبسیاری از مربیان متقاعد شده بودند که متن نمایش داده شده بر روی مانیتور به خوبی باعث یادگیری دانش اموزان میشود.

این درحالی است که در سال 2007محققان با بررسی علمی از آزمایش فرامتن این نتیجه رسیده بودند  که پریدن بین اسناد دیجیتال مانع از درک وفهم دقیق وعمیق انسان می شود  .

در یک مطالعه منتشر شده در مجله رسانه روانشناسی ، محققان به حال بیش از 100 داوطلب تماشای یک مطلب  ارائه  شده از طریق یک مرورگر وب ویا یک صفحه مجازی رابایک مطلب نوشته شده در اسناد کاغذی وحقیقی  رامورد بررسی قراردادند

پس از آن، افراد به موارد سوال شده پاسخ دادند . در مقایسه با بینندگان وب ، وصفحات مجازی مخاطبان نوشته  های حقیقی ، متن سوالات را به طور قابل توجهی بیشترودقیق تر و به درستی پاسخ؛ دادند  .

در مغز انسان دوحافظه بلند مدت وکوتاه مدت نقش اساسی در یادگیری دارد

حافظه بلند مدت، انسان یک  سیستم بایگانی ذهن است. که حقایق و تجارب وارد حافظه بلند مدت ما می شود وما آنها ا به ایده های پیچیده که به غنای به فکر مامنجر می شود تبدیل میکنیم . واین حافظه بلند مدت دارای یک ظرفیت تقریبا نامحدوداست

حافظه کوتاه مدت یک حافظه کم سطح وکم عمق است  که در اثر رفت وامد سریع وگذرا اتفاق می افتد .

 

هنگامی که ما یک کتاب رامی خوانیم ، از طریق درک عمیق ما در متن بسیاری از اطلاعات، را جرعه جرعه به حافظه بلند مدت خود انتقال دهیم .

 ازانجاکه اینترنت وشبکه های مجازی انباشت  وسیع وسریع  اطلاعات است   تاثیر عجیبی در شبکه ذهن می گذارد  وافرادی که دفعات زیادی به این انباشت  مجازی مراجعه می کنند در معرض اسیب پذیری شدید تری قرار دارند .

روانشناسان معتقدندزمانی که بار بیش از توانایی ذهن ما در پردازش و ذخیره ، وارد ذهن مامی شود قادر به حفظ اطلاعات به صورت عمیق وبلند مدت نیست ودر نتیجه توانایی ما برای یادگیری رنج می برد، و درک ما از مفهوم واقعیت  ضعیف می شود . به همین دلیل فعالیت گسترده مغز در جستجوگران وب ممکن است بیشتر موجب نگرانی باشد وباعث میشود حافظه بلند مدت خود را ازدست بدهند.

 علاوه بر این مطالب که صفحات مجازی انسان راوادار به خواندن سریع تر و کمترسطح تر می کند . همچنین این واقعیت وجود دارد که ، اینترنت وصفحات مجازی باایجاد  صد راه منحرف مارا را از خواندن روی صفحه باز می دارد مثلا کاربران  اغلب در صندوق پستی خود را 30 تا 40 بار در یک ساعت نگاه میکنند . از آنجا که هر نگاه تمرکز مارا  می شکند و بار حافظه کاری ما،به شدت ظعیف می کند .درنتیجه  ما با کمال میل حاضر به از دست دادن تمرکز و ، تکه تکه شدن توجه ما، و نازک شدن افکار ما در ازاین حجم عظیمی از اطلاعات هستیم.

پس یادمان باشد که فعالیت بیشترمغزلزوما فعالیت بهتر مغز را  نداردودر انباشت اطلاعات صفحات مجازی مواظب حافظه بلند مدت خود باشیم .