شیعه امامیّه براى اثبات امامت حضرت على علیه السلام پس از رسول خدا صلى اللّه علیه وآله، استدلال هاى خود را به سه بخش تقسیم مى نماید.
1 . دلیل هایى از کتاب و سنّت
در این بخش ادلّه امامت حضرت على علیه السلام را از کتاب و سنّت ارائه مى کند.
2 . دلیل عقلى
دلیل عقلى بر امامت حضرت على علیه السلام از قیاسى منطقى تشکیل مى شود که حدیث، سیره و تاریخ، صغراى آن محسوب مى شود; یعنى على علیه السلام پس از پیامبر، برترین مردم بود; کبراى این قیاس برگرفته از عقل است به این معنا که تقدّم مفضول (کسى که مقامش پایین تر است) بر فاضل (کسى که مقامش از همگان بالاتر است) قبیح و زشت است.
3 . موانع امامت خلفاى سه گانه
با توجه به تعریف و هدف امامت، شروط قطعى امام و... امامت ابوبکر، عمر و عثمان، جایز نیست.
شیعه امامیّه، حجّت هاى معتبر خود را در سه بخش مذکور; (بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ); «با بهترین روش» ارائه نموده اند.

برای مطالعه بیشتر

http://www.al-milani.com/farsi/library/lib-pg.php?booid=32&mid=164&pgid=1539

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5017